تک وو - بهترین‌های دنیای تکنولوژی، آموزش ترفندها و نکته‌ها

ChatGPT به نتایج موتورهای جستجوگر وصل شد

0 28

امروز OpenAI افزونه‌هایی برای ChatGPT راه‌اندازی کرده است که به ربات این قابلیت را می‌دهد تا با دسترسی به منابع دانش شخص ثالث و پایگاه‌های داده، ازجمله وب، در موارد خاص اینترنت را مرور کند و عملکرد خود را گسترش دهد. OpenAI در ابتدا تلاش می‌کند تعداد کمی از توسعه‌دهندگان و مشترکان را قبل از ارائه دسترسی در مقیاس بزرگ‌تر و API در طرح ChatGPT Plus، که به‌صورت آلفا برای کاربران ChatGPT و توسعه‌دهندگان موجود در لیست انتظار در دسترس است، در اولویت قرار دهد.

افزونه مرورگر وب شخص اول OpenAI یکی از جذاب‌ترین پلاگین‌ها و پلاگین‌های مرورگر وب است که به ChatGPT اجازه می‌دهد تا با جمع‌آوری داده‌های موجود در وب، به سؤالات مختلف پاسخ دهد. قبلاً دانش ChatGPT محدود به تاریخ‌ها، رویدادها و افراد قبل از حدود سپتامبر ۲۰۲۱ بود، اما با استفاده از این پلاگین، ChatGPT می‌تواند به داده‌های موجود در وب دسترسی پیدا کند و به سؤالات پاسخ دهد. این پلاگین از API جستجوی Bing استفاده می‌کند و محتوا را از وب بازیابی می‌کند. همچنین در پاسخ‌های ChatGPT، منابع خود را نشان می‌دهد تا به کاربران اطمینان دهد که پاسخی که دریافت می‌کنند، به چه داده‌هایی برمی‌گردد.

تحقیقات OpenAI نشان داده است که دسترسی یک چت بات به اینترنت، یک‌چشم انداز خطرناک را ایجاد می‌کند. یک سیستم آزمایشی به نام WebGPT در سال ۲۰۲۱ توسط یک استارتاپ هوش مصنوعی ساخته‌شده بود، که گاهی اوقات از منابع نامعتبر نقل‌قول می‌شد و برای جذب توجه کاربران از سایت‌هایی که قابلیت قانع کردن کاربران را داشتند، استفاده می‌کرد، حتی اگر آن منابع به لحاظ عینی قوی نبودند. BlenderBot 3.0 meta نیز دسترسی به اینترنت داشت، اما به‌سرعت از مسیر خارج شد و وقتی به او پرسیده شد، به تئوری‌های توطئه و محتوای توهین‌آمیز پرداخت. بنابراین بهتر است دسترسی چت بات‌ها به اینترنت محدود شود تا به از بین رفتن حریم خصوصی کاربران و ایجاد خطرات جدی در فضای آنلاین پیشگیری شود.

وب زنده نسبت به مجموعه داده‌های آموزشی ثابت کمتری را در اختیار مدیریت قرار می‌دهد و به‌طور ضمنی، کمتر فیلتر شده است. موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از مکانیسم‌های ایمنی خود برای کاهش احتمال افزایش محتوای غیرقابل‌اعتماد در نتایج جستجو استفاده می‌کنند، اما این نتایج ممکن است قابل بازی کردن باشند. آن‌ها همچنین لزوماً نماینده کلیت وب نیستند. الگوریتم گوگل برای وب سایت‌هایی که از فناوری‌های وب مدرنی مثل رمزگذاری، پشتیبانی تلفن همراه و نشانه‌گذاری طرح‌واره استفاده می‌کنند، در اولویت قرار می‌دهد. بنابراین، بسیاری از وب سایت‌هایی که محتوای باکیفیت دیگری را ارائه می‌دهند، در نتایج جستجو گم می‌شوند.

اعتبار تصویر: OpenAI
اعتبار تصویر: OpenAI

این برای موتورهای جستجو قدرت زیادی در دسترس داده‌ها قرار می‌دهد که ممکن است به مدل‌های زبانی متصل به وب پاسخ بدهند. گوگل خدمات خود را در اولویت‌بندی جستجو قرار می‌دهد، به‌عنوان‌مثال، به درخواست سفر با داده‌های Google Places پاسخ می‌دهد، به‌جای منابع اجتماعی غنی‌تر مانند TripAdvisor. اما، این رویکرد الگوریتمی باعث می‌شود که دزها برای بازیگران بد بازشوند. به گزارش نیویورکر، پین‌تر است در سال ۲۰۲۰ از الگوریتم جستجوی تصویر گوگل استفاده کرد تا محتوای بیشتری در جستجوی تصاویر گوگل نشان دهد.

OpenAI تأیید می‌کند که یک ChatGPT با دسترسی به وب، قابلیت انجام رفتارهای نامطلوبی مانند ارسال ایمیل‌های تقلبی، ارسال هرزنامه، دور زدن محدودیت‌های ایمنی و به‌طورکلی “افزایش توانایی بازیگران بد که دیگران را فریب می‌دهند، گمراه می‌کنند و یا سوءاستفاده می‌کنند” را دارد. بااین‌حال، این شرکت همچنین اعلام کرده است که برای جلوگیری از چنین مواردی، از “چندین پادمان” استفاده کرده است که توسط گروه‌های قرمز داخلی و خارجی به آن اطلاع رسانده شده است. زمان نشان خواهد داد که آیا این پادمان‌ها کافی هستند یا خیر.

علاوه بر این، OpenAI یک مفسر کد برای ChatGPT منتشر کرده است که به چت بات یک مفسر پایتون در یک محیط sandboxed و فایروال همراه با فضای دیسک ارائه می‌دهد. این مفسر کد، آپلود فایل‌ها و دانلود نتایج را نیز پشتیبانی می‌کند. OpenAI می‌گوید که این مفسر به‌خصوص برای حل مسائل ریاضی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تبدیل فایل‌ها بین فرمت‌ها مفید است.

اعتبار تصویر: OpenAI
اعتبار تصویر: OpenAI

چندین شرکتی که در همکاری اولیه پلاگین‌هایی را برای اتصال به ChatGPT ساخته‌اند:

  • Expedia
  • FiscalNote
  • Instacart
  • Kayak
  • Klarna
  • Milo
  • OpenTable
  • Shopify
  • Slack
  • Speak
  • Wolfram
  • Zapier

فعلاً و در حال حاضر اطلاعات خاص و زیادی از نحوه همکاری و شرح این افزونه‌ها موجود نیست.

اما در کل شاید بتوان حدس زد که به‌عنوان‌مثال، پلاگین OpenTable به چت ربات اجازه می‌دهد تا در رستوران‌ها برای رزروهای موجود جستجو کند، درحالی‌که پلاگین Instacart به ChatGPT اجازه می‌دهد تا از فروشگاه‌های محلی سفارش دهد. Zapier، که به‌طور قابل‌توجهی بیشترین توسعه‌پذیری در این دسته را دارد، با برنامه‌هایی مانند Google Sheets، Trello و Gmail متصل می‌شود تا طیف گسترده‌ای از وظایف بهره‌وری را راه‌اندازی کند.

برای تقویت ایجاد پلاگین‌های جدید، OpenAI یک پلاگین «بازیابی منبع باز» ایجاد کرده است که به ChatGPT اجازه می‌دهد با پرسیدن سؤالات به زبان طبیعی، به تکه‌هایی از اسناد از منابع داده مانند فایل‌ها، یادداشت‌ها، ایمیل‌ها یا اسناد عمومی دسترسی پیدا کند.

OpenAI در یک پست وبلاگ اعلام کرده است: “ما در حال کار برای توسعه پلاگین‌ها هستیم و قصد داریم آن‌ها را به مخاطبان گسترده‌تر ارائه دهیم. با رشد همه، ما امیدواریم چیزی را که هم مفید و هم ایمن باشد، بسازیم.”

پلاگین‌ها به جدول زمانی توسعه ChatGPT افزودنی عجیبی هستند. زمانی که ChatGPT به داده‌های آموزشی خود محدود شود، با پلاگین‌ها به‌طور ناگهانی قدرتمندتر می‌شود – و شاید در معرض خطر قانونی کمتری باشد. برخی از کارشناسان OpenAI را به اتهام اینکه از کار بدون مجوزی که ChatGPT در آن آموزش‌دیده، سود می‌برد، متهم می‌کنند. مجموعه داده ChatGPT شامل طیف گسترده‌ای از وب سایت‌های عمومی است. اما پلاگین‌ها با اجازه دادن به شرکت‌ها برای حفظ کنترل کامل بر داده‌های خود، بالقوه این مشکل را برطرف می‌کنند.

منبع techcrunch
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.